آزمون کامپیوتری آیلتس چیست؟

آزمون کامپیوتری آیلتس چیست؟

امتحان آیلتس یکی از معتبرترین آزمون های ارزیابی زبان انگلیسی است که برای مهاجرت تحصیلی و کاری کاربرد دارد. این آزمون خود دارای انواع مختلفی است و به دو صورت کامپیوتری و کاغذی برگزار می گردد.

یکی از دغدغه های اصلی شما در طول یک سال گذشته لغو آزمون آیلتس کاغذی و جایگزینی آن با آزمون کامپیوتری بوده است؛ ولی اصلا نگران نباشید چون پروشات در گام به گام این مسیر کنارته و هر چیزی که لازم داشته باشی رو برات فراهم میکنه تا بهترین نتیجه رو بگیری و به هدفت برسی 🙂

معرفی امتحان آیلتس کامپیوتری

آزمون کامپیوتری نوعی از آزمون بین المللی آیلتس است که از نظر محتوایی کاملا مشابه به آیلتس کاغذی است، با این تفاوت که نحوه برگزاری آن متفاوت است و زبان آموزان از طریق کامپیوتر آزمون می دهند. آزمون آیلتس کامپیوتری نیازمند مهارت های متفاوتی نسبت به کاغذی است که برخی از داوطلبین آیلتس کامپیوتری را آسان ترمی دانند، و برخی آیلتس کاغذی را ترجیح می دهند.

تفاوت‌های آزمون کامپیوتری آیلتس و کاغذی

آزمون های آیلتس کامپیوتری و کاغذی با هم تفاوت هایی دارند که آگاهی از این تفاوت ها می تواند به شما کمک کند تا بهترین آزمون را باتوجه به توانایی های خودتان انتخاب کنید. جدول زیر تفاوت های این دو نوع آزمون را به صورت خلاصه به شما نشان می دهد:

شاخص هاآیلتس کاغذیآیلتس کامپیوتری
مکان برگزاریسالن های بزرگ در کنار سایر داوطلبیندر اتاق های جداگانه و انفرادی
نوع برگزاری آزمونبا استفاده از قلم و کاغذبا استفاده از کامپیوتر
اعلام نتایج آزمون13 روز پس از آزمون3 تا 5 روز پس از آزمون
زمان برگزاری آزمون اسپیکینگیک هفته قبل یا بعد از آزموندر همان روز قبل یا بعد از آزمون
دفعات برگزاری آزمونبه شکل محدود و در زمان های مشخصهفت روزهفته و در سه نوبت
تفاوت های آزمون آیلتس کاغذی و کامپیوتری

مزایا و معایب آزمون کامپیوتری آیلتس

آزمون آیلتس کامپیوتری در هر چهار مهارت(لیسنینگ، ریدینگ، رایتینگ و اسپیکینگ) دارای مزایا و معایبی است که درجدول زیر آن ها را برایتان جمع آوری کرده ایم:

 مزایامعایب
    listening          قابلیت هایلایت کردن متنبرای وارد کردن پاسخ ها تنها 2 دقیقه فرصت دارید.عدم آگاهی از برخی قسمت ها در آیلتس کامپیوتری می تواند باعث شود تا در آزمون کند پیش روید. مثلا برای رفتن به بخش بعدی باید گزینه tab را بزنید.نحوه پاسخ دهی به برخی از سوالات در آزمون آیلتس کامپیوتری کمی متفاوت است و لازم است تا حتما قبل از شرکت در آزمون با آن ها آشنا شوید.
Readingمی توانید سایز فونت را به دلخواه کوچک و یا بزرگ کنید.امکان مشاهده سوالات و متن به طور همزمان در آیلتس کامپیوتری وجود دارد که به شما کمک می کند تا به راحتی به سوالات پاسخ دهید.امکان هایلایت کردن متن وجود دارد که این عمل به شما کمک می کند تا متن را براحتی پیدا کنید.نیازمند دانش حداقلی کامپیوتر،تایپ و نحوه استفاده از کلید های میانبر است. {اما به یاد داشته باشید که نمی توانید از گزینه جستجو برای یافتن کلمه مدنظرتان استفاده کنید.} اگر خواندن متن از طریق سیستم برای شما دشوار است، بهتر است در آیلتس کاغذی شرکت کنید.
writingشمارش تعداد کلمات توسط سیستم به شما نشان داده خواهد شد و نیازی به شمارش کلمات نیست.ویرایش متن در بخش رایتینگ آسان تر است و شما این امکان را دارید که بخشی از متن را کپی کنید.  امکان رخ دادن خطای تایپی در آیلتس کامپیوتری وجود دارد.لازم است تا جایگاه حروف بر روی کیبرد را بلد باشید .ممکن است سروصدای تایپ داوطلبین دیگر تمرکز شما را از بین ببرد.  
speakingتفاوتی در بخش اسپیکینگ آیلتس کامپیوتری و کاغذی وجود ندارد.
مزایا و معایب مهارت های آیلتس کامپیوتری

شبیه ساز آیلتس کامپیوتری

قبل از شرکت در آزمون اصلی لازم است در آزمون ماک کامپیوتری شرکت کنید تا با ساختار سوالات و نحو پاسخ گویی آشنا شوید.

راستی پروشات در گام های پایانی مسیر هم کنارته و آزمون ماک کامپیوتری آیلتس که تنها نرم افزار کاملا مشابه آزمون اصلیه رو برات طراحی کرده تا تجربه ای معادل آزمون اصلی داشته باشی:)

نمونه آزمون کامپیوتری آیلتس

برای آشنایی نسبی با ساختار و نحو شرکت در آزمون آیلتس کامپیوتری می توانید از سایت های زیر استفاده کنید.

سایت های رسمی

سایت های غیر رسمی

نتیجه گیری

پس اگر

  • دست خط خوبی برای رایتینگ ندارید،
  • در ازدحام جمعیت تمرکز خود را از دست می دهید،
  • در ددلاین هستید و برای اعلام نتایج عجله دارید،
  • آشنایی خوبی با کامپیوتر و تایپ کردن دارید، آزمون کامپیوتری آیلتس بهترین انتخاب برای شماست.

سوالات متداول


هزینه شرکت در آیلتس کامپیوتری چقدر است؟

آخرین هزینه ثبت نام اعلام شده برای آیلتس کامپیوتری در ایران 13,500,000 میلیون  تومان است.

آیا نحوه نمره دهی آیلتس کامپیوتری متفاوت از آیلتس کاغذی است؟

خیر، روش نمره دهی این دو آزمون کاملا مشابه یکدیگر هستند و تفاوت چندانی ندارند.

آیا هر دو آزمون آیلتس کاغذی و کامپیوتری در ایران برگزار می شود؟

خیر، متاسفانه در حال حاضر ( شهریور 1403) فقط آیلتس کامپیوتری در ایران برگزار می شود و آزمون آیلتس کاغذی به دلایلی از جمله تقلب داوطلبین، لغو شده است و برای شرکت در آیلتس کاغذی باید به سایر کشورهای همسایه مثل ترکیه و… سفر کرده و در این آزمون شرکت کنید.

آیا آیلتس کامپیوتری سخت تر از آیلتس کاغذی است؟

میزان سختی و آسانی آیلتس کامپیوتری و کاغذی به توانایی های شما بستگی دارد. به طور مثال اگر فردی هستید که به ندرت با سیستم کار می کنید، ممکن است آزمون آیلتس کامپیوتری برای شما دشوار باشد. اما اگر آشنایی حداقلی با کامپیوتر داشته باشید و جایگاه حروف بر روی کیبرد را بدانید، در طول آزمون کاملا راحت خواهید بود.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *